Tyvärr blev det något fel när vi flyttade till en ny server, så sidan har legat nere ungefär ett dygn. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för det.
Hoppas alla tar det lugnt i vinterväglaget som har kommit de senaste dagarna, men det är tyvärr allt för tydligt när man läser nyheterna att vintern verkar komma som en chock för så många. Varför ska det vara så svårt att använda vinterdäck, att sänka farten och att hålla avstånden?
Som om det inte vore nog att bilister har svårt att hålla sig på vägen så har de alternativa färdsätten stora problem med vintern i år igen.
Här i Dalarna, där jag bor, har vi inga större problem med vinterväglag. Bussarna går som dom ska, min bil har varit utrustad med vinterdäck i över en månad och de flesta verkar inse att det blir halt när det är blött och kallt. Kanske resten av Sverige ska lära sig också?
Kan elbilen vara framtidens bil? Utvecklingen går framåt, helt klart! De moderna elbilarna har inga problem att hänga med i trafiken som de tidigare som inte gick fortare än 80. De tar sig också längre och längre, men fortfarande är det ovanligt att de tar sig längre än 10 mil. Jämför detta med 172 mil på en tank med en Volvo DRIVe.
Nej det dröjer nog ett bra tag innan elbilen kommer på riktigt, om den någonsin gör det. Den kan funka bra i stadskörning, men ska du ut på landsvägen går det helt enkelt inte.
Nu är det snart dags att sätta på vinterdäcken! Det märks att det blir kallare fort, framför allt nätterna är kalla. Redan första oktober får man sätta på vinterdäcken, och att tidigt byta till vinterdäck leder enligt statistiken till färre olyckor. Hälften av alla bilar i trafiken har fortfarande sommardäck när första snön kommer, det är ganska skrämmande!
Sen kan man ju fråga sig om man ska ha dubbdäck eller odubbade vinterdäck. Jag vill slå ett slag för dubbdäck, då det står ganska klart att det är det säkra alternativet när man läser på lite. Odubbade vinterdäck kan säkert vara bra, om man kör på torr asfalt, vilket ju inte alls är ovanligt i storstadsområdena, men om du ska ge dig ut utanför tullarna, så se till att ha dubbade vinterdäck.
Du bör också känna till att mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3mm, men det är inte det enda. Vinterdäck innehåller mjukare gummi än sommardäck, och det är därför extra viktigt att de inte är för gamla. Gamla vinterdäck tappar nämligen en del av sin greppförmåga, och det blir extra otäckt om du har odubbade vinterdäck.
Bilprovningen och Folksam har tillsammans tagit fram en lista med de bästa (och sämsta) begagnade bilarna.
Nu skulle jag ju kunna lista hela listan här, men jag väljer att inte göra det. Jag väljer istället att länka till både DN och SvD som skriver om det på sina respektive hemsidor.
En sak som förvånar mig är att Volvo V50 finns med på listan. Jag har personligen blivit avrådd från att köpa den modellen, då den tydligen har en del problem. Det verkar dock som att bilprovningen har en annan åsikt.
Nu har det gått ett tag sedan lagen infördes, och det är väl dags att reflektera lite över läget.
Jag har själv provat en ombesiktning hos annat ombud än Svensk Bilprovning. Jag skulle vilja säga att det var sådär. Jag fick 2:a på nummerplåtsbeslysningen och på ABSen. Lampan till nummerplåtsbelysningen bytte jag själv, men ABSen tyckte jag att märkesverkstaden fick ta tag i.
Tyvärr är det tydligen så att verkstaden måste åtgärda felet för att kunna “släcka tvåan”. Jag hade ju redan bytt lampa, så det var ett problem. Nu var mekanikern som tur är ingen paragrafryttare, så han skrev i protokollet att jag hade haft med mig lampan, och att han hade bytt den (utan kostnad).
Värt att tänka på är också att du måste ha med dig besiktningsprotokollet vid ombesiktningen. Det var ren tur att jag hade knölat in det i handskfacket.
Hur har lagen påverkat annars då? I expressen kan man läsa att vi fått fler besiktningsstationer, något som kanske inte var helt oväntat?
Gotlands allehanda varnar för att det kan bli mycket dyrare med besiktning. Något jag hörde på radion att verkstäderna själva inte trodde på. De hävdade att det enda de har att konkurrera med är priset, så det går inte att vara dyrare än någon annan. Kaj Raving har dock samlat en del “bevis” på att det skulle bli dyrare.
I Dalarnas Tidningar kunde vi redan i april läsa om att man skulle kunna få bilen besiktad online, via bilder. Värt att notera är dock att artikeln publicerades första april.
Hur har det påverkat dig?